ZŠ a MŠ Liběšice
ZŠ a MŠ Liběšice příspěvková organizace

eTwinning

logo_etwinningeTwinning = evropské společenství škol

eTwinning je platforma, přes kterou mohou zaměstnanci škol (učitelé, ředitelé, knihovníci atd.) z různých evropských zemí vzájemně komunikovat, spolupracovat, zapojovat se do projektů a sdílet své nápady. eTwinning je největší a nejzajímavější komunita škol v Evropě. eTwinning byl zahájen v roce 2005 jako hlavní aktivita e-learningového programu Evropské komise, od roku 2014 je nedílnou součástí Erasmus+, programu Evropské komise pro vzdělávání, odbornou přípravu, mládež a sport. Více o eTwinningu najdete zde.

K prvnímu projektu eTwinningu "PENPALS FROM EUROPE!" jsme se připojili 17. srpna 2020. Ovšem ihned na počátku práce nám ho překazila koronavirová pandemie. Bližší informace dole v záložce.

Od školního roku 2021/2022 pokračujeme s novým projektem "MAKE A DIFFERENCE -> GO NUTS. Jeho části najdete dole v jednotlivých záložkách.

V této části projektu nazvané Unity – stop racism, bullying and prejudice pracovali žáci 8. ročníku během celého 2. pololetí na tématech rasismus, šikana, kyberšikana a homofobie. Tohoto projektu se zúčastnilo celkem sedm škol, a to z Rakouska, Itálie, Řecka, Španělska a Turecka. Žáci vymýšleli příběhy na výše uvedená témata a v psaní příběhů se jednotlivé školy střídaly. Na konci projektu byl vybrán nejzajímavější příběh, který žáci zrealizovali a najdete ho níže. Tento projekt byl zaměřen nejen na řešení současných problémů mladých lidí, ale také na spolupráci jednotlivých škol, kreativní psaní a konečné ztvárnění příběhu. Práce žáky bavila a projekt realizovali s chutí a zápalem!


Registrace eTwinningového projektu


Anotace:

Stop racism, bullying & prejudice. Maybe you actually have problems like that in your own classroom or at your school?
We could create sketches on different topics together (like bullying/racism in class, cyberbullying, homophobia, …) and make our students play them out. Afterwards discuss them and make them see the bigger picture. 
It would be absolutely fantastic to have someone talk about his/her experiences in a video call, where all of us could aks questions and learn from another

CÍLE

English speaking skills will be improved in writing, listening and speaking, due to the students creating and perfoming roleplays together, as well as talking to victims of racism, bullying etc.
Social abilities are to be enhanced, make pupils see the bigger picture of harmful interaction. E.g. cyberbullying leads to self loathing => leads to suicide.

POSTUP PRÁCE

January to June
At the beginning of January small groups of all participating schools will be selected. They will work together and create roleplays on the topic. This will either happen on the twinspace (video calls or chat) or other helpful apps.
Nearing June, each roleplay will be staged by students of one school and uploaded on the Twinspace, so that everyone will see their play performed.

OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY

The final outcome will be the various roleplays, performed by our students and hopefully an interview with a person submitted to racism, bullying, homophobia or something alike.
We hope to enhance our kids understanding for minorities and make them learn what meaningless words to them, can cause with other people.

ID

315805

Jazyk

English

Věková skupina

Od 12 do 15

Předměty

Cizí jazyky , Dramatická výchova , Společenské vědy

První část "Sports" trvá od října do prosince 2021 a jeho obsahem je upozornění na současný životní styl spojený s konzumací nezdravého jídla a aktivity, při kterých se pouze sedí. Všichni to víme, ale nesnažíme se to změnit. V projektu budeme vymýšlet  týdenní výzvy a pokusíme se změnit naše zvyky a denní režim tak, abychom se více hýbali. A to vše samozřejmě v anglickém jazyce ve spolupráci se školami z Itálie, Polska, Rakouska, Turecka, Řecka a Španělska. První video k projektu je kruhový trénink, který naši žáci vymysleli pro ostatní žáky škol z projektu. Ti musí aktivitu splnit, stejně jako my musíme splnit aktivity od ostatních škol. Druhé video je představení naší školy, stejně tak postupovali i v ostatních zemích.



Registrace eTwinningového projektu (77.95 kB)


Anotace:

Junk food & long sitting activities (e.g. watching TV, playing video games,...) - we don't treat our body very kindly. The problem: We all KNOW it, but we don't really change it.
Let us arrange weekly challenges to get out of habits & routines. E.g. Take the stairs instead of the lift. Go by bike instead of taking the bus, start a running group...

CÍLE

- break with bad habits and routines
- create weekly challenges
- improve digital and language skills
- learn motivation techniques

The aim of this part of the project is to break with bad habits and routines. Every week one participant will set a sports challenge for all project members.
All of us will try to fulfill those challenges as best as we can. While doing those challenges, we will take pictures and or videos and post them in our Twinspace.
During this part of the project we will find out how "rooted" we are in our habits and we'll talk about difficulties and gains at the end of this part.
As a result we will either create a digital poster or an anaolog poster with pictures and a small explanation of all the challenges. This will also be published on the twinspace.

Writing and speaking skills in English will be improved while creating and explaining the challenges. We will furthermore learn motivation techniques and how to keep team spirit high.

POSTUP PRÁCE

The project will be held between October and December.
Each week another participant will set a challenge, which all other project members have to meet.
While fulfilling this challenges, which can be done during class or out of school, the pupils will take pictures and/or make videos which they will publish on the Twinspace and later on the digital or analog poster.
In December we would like our pupils to talk with each other in small groups about their difficulties and gains of this project.

OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY

While trying to achieve a healthier lifestyle, our final product will be a digital or analog poster with all the challenges explained and illustrated.

ID: 315784

Jazyk: English

Věková skupina: od 12 do 15

Předměty: Cizí jazyky , Informatika/ICT , Tělesná výchova

Jedná se o projekt mezi naší školou z ČR a školami ve Francii, Itálii, Turecku a Polsku. Jedná se o jednoduchý úvodní projekt, kde se žáci učí zejména představit sami sebe, svou zemi, své každodenní návyky a další. Malé seznámení s prvky projektu tak, jak jej vidí žáci je dole pod textem.


Registrace eTwinningového projektu (72.16 kB)


Anotace

1. Introduce yourself
2. Present your school (where it's located, how many students attend their school, if there are any clubs, what days they go to school ....), explain what their favorite school day is ( by saying which day that is, the timetable they have that day, the different classes they have that day, when they start school on that day and when they finish school, etc...), their favorite subjects (I like...) and their least favorite subjects ( but I don't like....).
3. Explain what you usually have for breakfast
4. Explain what you usually do over the Christmas school break
5. New Year's resolutions (In 2021 I will...)
6. Present someone famous you like (actor, sportman, why not a superhero...) and create a " guess who" game by giving to your penpal simple clues to make him guess who your favorite person is.
7. Write a (funny) adventure that Tom Sawyer could have had (first work on the story to get acquainted with it, then invent an adventure....)

CÍLE

A1/A2 level
written and oral skills will be developed

POSTUP PRÁCE

We will exchange written and oral messages.

OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY

It will motivate students and make them understand how important it is to learn English.

ID: 225347

Jazyk: English

Věková skupina: od 10 do 15

Předmět: Cizí jazyky